19 Disember 2013

BAYANGAN RINDU PART 1


Bayangan RINDU Part 1


Entry kali ini , aku nak citer serba sedikit tentang cerita Bayangan Rindu Part 1 .

Diapatasi oleh Novel ( Anis ayuni )


Aku pun tak tahu , cerita ini memang betul-betul tersentuh hati aku bila menonton yee *cewah .
tapi , sebelum tu janji dengan aku erk .
Pastikan follow cerita bayangan gurauan part Kemuncak .
Sebab cerita dia belum kesudahanya ...




Bermula cerita ...

Lydia ( Nad Zainal ) imbas kembali ceritanya di Malaysia
sambil munulis satu diary di tangannya .

bermula ceritanya pertama apabila dia mengenal seorang lelaki
lupa pulak nama laki tu , tapi dilakonkan oleh Zahiril Adzim .
diorang bercinta semenjak zaman U lagi .

tapi , zahiril adzim putuskan hubungan dengan Lydia begitu sahaja ..
dengan berkata " dia tidak bersedia untuk meneruskan hidup bersama Lydia " .
Walaubagaimanapun , Lydia tetap kuat wlaupun hati terluka ...



T-A-M-A-T  zaman Universiti , Lydia terus berkerja di satu syarikat Koperat ..
Dipendekkan cerita ... Lydia mengenali seorang lelaki Duda iaitu Lutfi ( Zain Hamid ) .

Lutfi agak kekok bila berjumpa dengan Lydia , kerana itu perjumpaan pertama mereka ..
macam mana pun , lutfi dan lydia agak selesa antara satu sama lain ...

Sehingga Lydia merasakan Lutfi adalah pengubat hati selepas putus dengan zahiril adzim .
Bermula percintaan antara mereka ..... mcam mana pun Lutfi banyak merahsiakan hal
peribadinya dekat Lydia , sehinggakan Lydia hanya skadar mengatahui umur lutfi
yang berusia 35 tahun ..



Lutfi hanya menceritakan dia sekadar membuka bisnes kecil-kecilan .
Dan dia menceritakan dia mempunyai seorang anak selepas ditanya oleh lydia sendiri ..

Semasa di Pejabat ...
kebetulan waktu itu , lydia sakit gigi dan lutfi menyarankan agar Lydia berjumpa Doktor gigi
di Damansara . ( Kononnya leh bagi first class lah ) ...

Officemate Lydia iaitu noraida ( janda ) menyuruh benda yang sama agar Lydia berjumpa Dr. gigi .

Keesokan harinya , baru Lydia pergi ke klinik gigi yang dsarankan oleh lutfi sendiri .
sampai sahaja di klinik , Lydia daftarkan diri  ..
Alangkah terkejut bila Dr. zita mnyuruh Lidya menuggu Dr Lutfi ..
Tapi , lydia kurang jelas . adakah Lutfi yang dia mengenali adalah seorang Dr. gigi ...

Benar , Lutfi yang dia mengenali adalah seorang Dr. gigi
apabila lutfi menegurnya dari belakang .
bermula dari situ , baru lydia tahu kerja sebenar Lutfi ...

T-a-m-a-t-k-a-n bab ini ...

Keesokan harinya ,
sedang lidya bergegas berjalan di luar ..
berbunyi satu hon dari kereta mini copper ..
rupanya Q ( beto kusyairi ) satu universiti Lidya semasa di pengajian .



Watak Q lebih mmberi semagat kepada Lidya ..
dan Lidya selalu bercerita tentang apa jua kesedihan terhadap dirinya ...

Di dalam Kereta ...
Perasaan excited Lidya ingin berjumpa dengan anak lutfi
telah kecundang kesedihan , dimana Lutfi membawa
Lidya ke tanah perkuburan .. dan lutfi menceritakan tentang hal sebenar bahawa
anak dan isterinya telah meninggal dalam kemalangan jalan raya ...
bla ... blaaa . blaaa . ( stop )

Pada satu hari , ibu bapa angkat lutfi hadir ke rumah Lidya .
untuk berbincang dengan keluarga Lidya agar percepatkan perkhawinan ...

Tetapi , ibu Lidya telah menanyakan soalan kepada lutfi
dimana lutfi dlahirkan ..
lutfi menjawab , dia lahir di sarawak kerana ibu bapanya angkatnya bekerja di sana ..

kemudian ibu lidya bertanya , adakah ayah lutfi bernama Ibrahim .
jeng ... jeng ... jeng ...
ibu angkat lutfi berkata " YA "..

terus ibu lidya ke hadapan lutfi sambil berkata ..
adakah Lutfi adalah anak susuan ku ..
kerana tanda lahirnya di dahi , mmbuatkan aku teringat kepada anak susuanku ..

kerana ayah kandung lutfi sempat menyuruh aku menyusukan lutfi semasa
lutfi tinggalkan bersama aku , ketika ibu bapa kandung lutfi tiada ...

Selepas , ibu bapa kandung lutfi meninggal ..
terus diambil oleh keluarga angkat baharu ..
jadi , dari situlah lutfi terpisah dengan aku ...
sambil menunjukkan gambar  penyerahan ayah kandung lutfi dekat ibu lidya .

Lidya *tergamam ...
terus ayah lidya ( datuk tarmige saregar ) berkata ..
mereka adalah ibu susuan yang sama , maka mereka tidak boleh kahwin ..
Ini hukum Islam , bukan saya menciptanya tetapi ia salah disisi
agama islam ...

Terus Lidya berlari masuk ke dalam bilik kerana tidak dapat
terima hakikat sebenar ...
kerana allah telah turunkan lagi dugaan yang hadir ...

Lutfi terus diam dan tidak berkata ...

2 hari selepas itu ..
( Sarapan Pagi )
semasa Lidya  ingin sarapan pagi , ibu lidya mengajak
lidya meneman untuk cari barang pengantin ..

Lidya bertanya " siapa nak khawin " ?
Ibu lidya kata " Abg lutfi tak bagitahu ke " ?

Sekali lagi membuatkan hati Lidya terus hancur ..

terus Lidya pergi ke kedai cyber Q  , untuk mencari Q .
Selepas mereka bertemu , Air mata Lidya berjurai-jurai kerana
sedih akan perbuatan Lutfi yang ingin berkhawen . seolah-olah , 

lutfi tidak merasakan apa yang dia rasa ...

semasa di kedai makan ,
lidya ternampak Lutfi bersama officemate dia iaitu noraida sambil
membetulkan tudung noraida  .
membuatkan lidya teringat semasa ,
lidya mmbawa noraida berjumpa dengan lutfi ketika noraida sakit gigi  ..
mungkin ketika itu adalah pertemuan antara mereka berkenalan ..

Semasa balik dari kedai makan Lutfi telah menegur lidya .
Dan lidya kesal akan perbuatan lutfi bercinta dengan rakan officemate
dia sendiri ...


Selepas kejadian itu , lutfi telah bagitahu dekat lidya bahawa dia masih
ade hati dekat lidya , wlaupun dia tidak boleh berkhawin ...

Akhirnya , lutfi telah bernikah dengan noraida dihadapan Lidya .
tetapi , lidya berpaling muka kerana tangisan air mata ..

Selepas akad nikah , lutfi asyik memandang Lidya .
kerana dia juga memendam perasaan rindu terhadap Lidya ...

Ni movie dia . kalau korang nak tengok jalan cerita dia sebenar
jom lah tengok .. pasti korang menitiskan air mata ...



T-A-M-A-T P-A-R-T 1

Akhir Kalam ....

nantikan Part Kemuncak Bayangan Gurauan  ...


By : Faez Ramly
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

blogr.my

Faez Ramly Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign